Συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων

 
Αρ. Πρωτ.862 Αθήνα 16/5/2014
Προς
Τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Π.Ε.  
Θέμα: Συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων
Για μια ακόμη φορά η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επεμβαίνει «χειρουργικά» στο χώρο της εκπαίδευσης συγχωνεύοντας σχολεία και καταργώντας οργανικές θέσεις στα πλαίσια μιας πολιτικής που εντάσσει όλον τον «εκπαιδευτικό» σχεδιασμό στον παραλογισμό της εξοικονόμησης κονδυλίων από εκεί όπου θα έπρεπε, απλόχερα, να επενδύονται. Η λογιστική αντίληψη στην εκπαίδευση που μειώνει εκπαιδευτικούς, αυξάνει τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις (παρά τις απολύτως αντίθετες θέσεις της παιδαγωγικής επιστήμης), στερεί τους μαθητές από την απαραίτητη κτιριακή και υλικοτεχνική υποδομή είναι ο ασφαλέστερος δρόμος προς την υποβάθμιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας.
  Στη συνάντηση του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με τον υφυπουργό Παιδείας, τη Δευτέρα 12/5/2014, σχετικά με το νομοσχέδιο της Ειδικής Αγωγής, η απάντηση που πήραμε στο ερώτημα αν αληθεύουν οι φήμες για εκτεταμένες συγχωνεύσεις ήταν πως όχι μόνο δεν αληθεύουν αφού θα γίνονταν κάποιες απαραίτητες κινήσεις σε μερικά συστεγαζόμενα σχολεία αλλά αντιθέτως θα γίνονταν και αρκετές ιδρύσεις. Λάβαμε μάλιστα τη διαβεβαίωση για ιδρύσεις Τμημάτων Ένταξης και Ειδικών Σχολείων.
  Φυσικά, πολύ γρήγορα ήρθε η πραγματικότητα να διαψεύσει τα εύκολα λόγια. Σύμφωνα με δημοσίευμα εφημερίδας, το οποίο αναρτήθηκε στη συνέχεια σε πολλές ιστοσελίδες, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ιδρύονται έξι (6) νέα δημοτικά και έντεκα (11) νηπιαγωγεία και συγχωνεύονται 128 δημοτικά και 74 νηπιαγωγεία, επίσης καταργούνται 15 δημοτικά σχολεία και 30 νηπιαγωγεία.
  Παρατηρώντας τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας εύκολα γίνεται αντιληπτή η προχειρότητα και η έλλειψη γνώσης σχετικά με τη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Δε διστάζουν να δημιουργήσουν σχολεία «μεγαθήρια» προκειμένου να συγχωνεύσουν και να «εξοικονομήσουν» θέσεις εκπαιδευτικών. Συγχωνεύουν σχολεία ΕΑΕΠ που , υποτίθεται, ότι δημιουργήθηκαν με συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σχεδιασμό. Κι όλα αυτά δίχως να υπάρχει σχετική εισήγηση και συμφωνία ούτε από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ούτε από τα όργανα τοπικής αυτοδιοίκησης που θεσμικά έχουν λόγο. Ότι έγινε και με το κύμα συγχωνεύσεων Διαμαντοπούλου το 2011. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην Περιφέρεια Αττικής εκεί όπου ο Περιφερειακός Διευθυντής αγνόησε παντελώς τις εισηγήσεις και λειτούργησε αυθαίρετα κι έξω από κάθε παιδαγωγική λογική και δίχως να λαμβάνει υπόψη του τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του κάθε σχολείου.
  Είναι ολοφάνερο ότι οι συγχωνεύσεις, οι καταργήσεις κι οι υποβιβασμοί θα διογκώσουν το πρόβλημα που παρουσιάστηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο όταν εκατοντάδες συναδέλφων μετακινήθηκαν, αυθαίρετα, ως «υπεράριθμοι» από ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΠΕ, κατά κύριο λόγο, στην Αττική. Είναι ολοφάνερο ότι θα έχουμε το φαινόμενο τμημάτων με πολύ μεγάλο αριθμό μαθητών που θα υπερβαίνει τους 25 κι ότι η ποιότητα της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης θα δεχθεί κι άλλο πλήγμα.
  Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, όσο υπάρχει ακόμα χρόνος, να φροντίσει ώστε να «διαψευσθούν» τα δημοσιεύματα και να αντιληφθεί ότι η πολιτική του είναι απόλυτα αναντίστοιχη με τις ανάγκες της εκπαίδευσης και των μαθητών.
    Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα προχωρήσει σε παρεμβάσεις και δράσεις για την ανατροπή των σχεδιασμών που διαλύουν την εκπαίδευση και καλεί τους εκπαιδευτικούς σε επαγρύπνηση ώστε να αντιδράσουμε μαζικά και δυναμικά.