Αρ. Πρωτ. 1998 | Αθήνα 15/4/2011 Προς1) Την Υπουργό Παιδείαςκ. Άννα Διαμαντοπούλου2)την Αναπληρώτρια Υπουργό Παιδείαςκ. Φώφη Γεννηματά3) Την Υφυπουργό Παιδείαςκ. Εύη Χριστοφιλοπούλου4) Το Γ. Γραμματέα ΥΠ.Δ.Β.Μ.Θ.κ. Βασίλη ΚουλαϊδήΚΟΙΝ:Συλλόγους Εκπ/κών Π.Ε. |
Θέμα: Λειτουργία των Ειδικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων Εκπαίδευσης στην Ο. Δ. Γερμανίας
Κυρία Υπουργέ
Κυρία Αναπληρώτρια Υπουργέ
Κυρία Υφυπουργέ
Κύριε Γενικέ Γραμματέα
Στο υποβληθέν σχέδιο νόμου για το «Θεσμικό πλαίσιο των πρότυπων πειραματικών σχολείων- Ίδρυση ινστιτούτου εκπαιδευτικής πολιτικής, οργάνωση του ινστιτούτου τεχνολογίας υπολογιστών και εκδόσεων "ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ" και λοιπές διατάξεις», προτείνεται από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, αιφνιδιαστικά και χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση, μια απαράδεκτη ρύθμιση του θέματος των ειδικών υπηρεσιακών συμβουλίων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στην Ο. Δ. Γερμανία.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 59, παρ. 4 (στη σελίδα 113) του προαναφερθέντος σχεδίου νόμου προτείνεται:
4. α) Η παράγραφος 15 του άρθρου 9 του ν. 2817/2000 αντικαθίσταται ως εξής:
«15. α) Συνιστάται Ειδικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο για τους αποσπασμένους στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία (Ο.Δ.) της Γερμανίας εκπαιδευτικούς και διοικητικούς υπαλλήλους της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το οποίο αποτελείται από:
αα) Τέσσερις συντονιστές εκπαίδευσης, οι οποίοι ορίζονται με τους αναπληρωτές τους.
ββ) Έναν αιρετό εκπρόσωπο των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και έναν της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που εκλέγονται με τους αναπληρωτές τους από τους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς στην Ο.Δ. της Γερμανίας.
γγ) Ένα Διευθυντή σχολικής μονάδας πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τον αρχαιότερο στην υπηρεσία, που ορίζεται με τον αναπληρωτή του.
Η αντίθεσή μας στην παραπάνω πρόταση της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας έγκειται στα εξής :
Α) Με τις Αποφάσεις Φ.821/2044Ε/96188/Ζ1/2-8-2010 και Φ.821/2044Ε/96188α/Ζ1/31-8-2010 της Υπουργού Παιδείας, οι προγενέστερες θέσεις των συντονιστών εκπαίδευσης δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης καταργήθηκαν και αντικαταστάθηκαν, όπως ορίζουν οι παραπάνω Υ.Α, από θέσεις συντονιστών εκπαίδευσης, δηλαδή ενοποιήθηκαν διοικητικά οι δύο βαθμίδες εκπαίδευσης. Αυτή η επιλογή της διοίκησης έχει ήδη από τη φετινή σχολική χρονιά (2010 - 2011) δημιουργήσει σειρά δυσλειτουργιών. Η προσπάθεια μεταφοράς αυτού του μοντέλου και στη λειτουργία των υπηρεσιακών συμβουλίων θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που καλείται να επιλύσει.
Σύμφωνα με τα προτεινόμενα, θα λειτουργήσει ένα νέο υπηρεσιακό συμβούλιο με 4 συντονιστές εκπαίδευσης (προερχόμενους από την πρωτοβάθμια ή την δευτεροβάθμια εκπαίδευση), ένα διευθυντή σχολικής μονάδας (πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας) και μόνο έναν αιρετό εκπρόσωπο της κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας.
Ποια λογική βρίσκεται πίσω από την υπερβολική ενίσχυση της διοικητικής πλευράς με πέντε (4 συντονιστές και 1 διευθυντής) έναντι των δύο αιρετών, οι οποίοι ουσιαστικά είναι ένας (για την κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης); Οι αποφάσεις ενός τέτοιου υπηρεσιακού συμβουλίου θα τελούν υπό μόνιμη αμφισβήτηση. Ποιόν και πώς θα μπορούσε να πείσει για την ορθότητα των αποφάσεων του ένα τέτοιο συμβούλιο;
Β) Η προτεινόμενη σύνθεση του υπηρεσιακού συμβουλίου ακυρώνει τους εκλεγμένους αιρετούς εκπροσώπους στα ειδικά υπηρεσιακά συμβούλια πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν σύμφωνα με την παρ. 15 του άρθρου 9 του ν. 2817/2000. Τα υπάρχοντα υπηρεσιακά συμβούλια συγκροτήθηκαν με την Υ.Α. Φ.821/1795Σ/88527/Ζ1/20-07-2010 της Υπουργού Παιδείας, όπου ορίζεται η διετής θητεία των αιρετών έως την 05/7/2012.
Επομένως η προτεινόμενη παράγραφος αποτελεί ευθεία αμφισβήτηση δημοκρατικά εκλεγμένων αντιπροσώπων των εκπαιδευτικών.
Γ) Οι συνεδριάσεις του προτεινόμενου υπηρεσιακού συμβουλίου θα συνοδεύονται από τεράστιο και για τις τωρινές συνθήκες δυσβάστακτο οικονομικό κόστος εξαιτίας της πολυμελούς σύνθεσης του και των πολύ μεγάλων αποστάσεων.
Προτείνουμε τη λειτουργία δυο πενταμελών υπηρεσιακών συμβουλίων τα οποία θα αποτελούνται:
α) Από 3 υπηρεσιακούς παράγοντες (συντονιστές ή /και διευθυντή σχολικής μονάδας), κοινούς και για τα δύο συμβούλια.
β) Τους 2 αιρετούς εκπροσώπους της κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας των εκπαιδευτικών ως εξής :
Όταν το υπηρεσιακό συμβούλιο συνεδριάζει με θέματα της μιας βαθμίδας εκπαίδευσης τότε θα συμμετέχουν σε αυτό οι 2 αιρετοί εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών της αντίστοιχης βαθμίδας.
Η λύση αυτή αναιρεί όλες τις παθογένειες που προαναφέρθηκαν διότι:
Διασφαλίζει κρίσεις και αποφάσεις, των οποίων δεν θα μπορεί να αμφισβητηθεί η ορθότητα τους.
Δεν καταστρατηγεί την λαϊκή ετυμηγορία και δεν καταργεί τους ήδη εκλεγμένους με θητεία υπηρετούντες αιρετούς.